Taboo
Katatonia - Night Is The New DayGorgisheli 'Amore'Hedningarna 'Kaksi'Riverside '02 Panic Room' (singel)Animations 'Animations' CETI '(…) perfecto mundo (…)'Machine Head 'The Blackening' Division by Zero 'Tyranny of Therapy' Da Capo Players 'The String Quartet Tribute to Dream Theater'Luminous Flesh Giants 'Duma i Upadek'Pure Reason Revolution 'The Dark Third'Pride Of Lions 'The Roaring Of Dreams'Crematory 'Klagebilder'The Racounters 'Broken Boy Soldiers'Discanto 'Zodiac' pt. 1Lenny Valentino 'Uwaga! Jedzie tramwaj'
Menu Glowne
   Strona główna
   Redakcja
   Księga gości
f
Artykuly
  WSZYSTKIE
(411)

  MUZYKA
(359)
     Publicystyka(24)
     Recenzje(277)
     Relacje(49)
     Wywiady(9)

  LITERATURA
(20)
     Proza(1)
     Publicystyka(1)
     Recenzje(18)

  PUBLICYSTYKA
(7)
     Felietony(7)

  FILM
(19)
     Publicystyka(5)
     Recenzje(14)

  GALERIA
(6)
     Galerie(4)
     Publicystyka(2)
 


Linkownia


COOL SITE - konkurs www na najlepszą stronę internetową

Katalog Gwiazdor

Strona wyróżniona przez Katalog Ciekawych Stron






Stanley Kubrick

"Właśnie umarł Steven Spielberg. Archanioł Gabriel wita go u bram niebios i mówi mu , jak bardzo jego filmy podobają się Bogu, i że w związku z tym zostanie spełnione każde jego życzenie. Życzeniem Spielberga jest spotkanie z Kubrickiem. Gabriel spogląda na niego ze smutkiem i mówi, że musi chyba wiedzieć, że Kubrick z zasady nie bierze udziału w spotkaniach. Na pocieszenie zabiera Spielberga na wycieczkę po Niebie. Kiedy koło nich przejeżdża na rowerze facet z brodą ubrany w wojskową kurtkę, podekscytowany Spielberg rozpoznaje w nim Kubricka. Pyta, czy nie mógłby po prostu podejść i przywitać się. Na co Gabriel wyjaśnia, że to nie Kubrick, lecz Bóg, któremu wydaje się ,że jest Kubrickiem."

Kiedy 7 marca 1999 roku w wieku 71 lat zmarł Stanley Kubrick światowa kinematografia straciła niedościgłego mistrza reżyserii. Mimo iż w ciągu 48 lat twórczości nakręcił tylko 13 filmów fabularnych plus 3 dokumenty znajdzie miejsce w historii kina jako jeden z najwybitniejszych twórców filmowych w historii. Z trzynastu filmów fabularnych które nakręcił wszystkie zaliczyć można do grona filmów wybitnych a przynamniej trzy zasługują na miano arcydzieł.

Większość jego filmów charakteryzował swoisty pesymizm w ocenie świata i ludzkiej natury przemieszany jednak w większości z nich z czarnym humorem i ironicznym spojrzeniem na rzeczywistość. Osobiście uwielbiam jeden charakterystyczny dla Kubricka element ,który pojawia się we wszystkich filmach, jest nim atmosfera otaczająca bohaterów gęsta , nieprzenikniona, mroczna czuje się czasami jakby mrok wypływający z duszy postaci przenikał do świata i prowadził go na skraj szaleństwa. Doskonałym przykładem gdzie wyraźnie daje się to zauważyć jest scena samobójstwa w "Full Metal Jacket". Spojrzenie żołnierza tuż przed wsadzeniem sobie lufy karabinu do ust... towarzysząca temu muzyka, i perfekcja ujęcia spowodowały, że w tym momencie przebiegły mnie ciarki po plecach. Jedno jest pewne, filmy Kubricka mało kogo pozostawiają obojętnym, wzbudzają one kontrowersje wśród krytyków, widzów a nawet władz państwowych i tej "niby" nie istniejącej na zachodzie cenzury. Dla przykładu "Ścieżki sławy" przez pewien okres nie były wyświetlane we Francji ,ponieważ pokazywały w złym świetle armie francuską podczas Wielkiej Wojny. A wzbudzająca do dzisiaj wiele kontrowersji "Mechaniczna pomarańcza" nie była przez ok. 10 lat wyświetlana w kinach Wielkiej Brytanii a następnie ukazała się na kasetach VHS. Niektóre kraje do dziś nie wyświetlają tego filmu w kinach uznając że propaguje on przemoc i anarchie.

Jak to się zaczęło? Stanley Kubrick urodził się 26 lipca 1928 roku w nowojorskim Bronxie. Od swego ojca, lekarza, zaraził się dwoma pasjami - fotografią i szachami. Był raczej słabym uczniem; gdy w wieku 17 lat nie dostał się do college'u rozpoczął prace jako etatowy fotograf renomowanego magazynu "Look". W tym czasie namiętnie oglądał filmy i czytał dzieła teoretyczne rosyjskich twórców. Nigdy nie studiował reżyserii. W jednym z późniejszych wywiadów powiedział:"Miałem świadomość, ze nie wiem nic na temat kręcenia filmów, ale byłem pewny, że nie mógłbym tego robić gorzej niż reżyserzy większości oglądanych przeze mnie filmów. Złe filmy zachęciły mnie do kręcenia".

W roku 1950, w wieku 22 lat, zrealizował za zaoszczędzone pieniądze pierwszy film dokumentalny "Day of the Fight" (Dzień walki). Gdy udało mu się go sprzedać wytwórni RDK porzucił fotografie i zajął się reżyserią. Rok później powstał jego kolejny dokument - "Flying Padre" (Latający ksiądz). Stanley Kubrick samodzielnie napisał scenariusz, wykonał zdjęcia , zmontował i udźwiękowił filmy. Etap dokumentalny zakończył film "The Seafarers" (Żeglarze) z 1953 roku.

W tym samym roku Kubrick nakręcił swój pierwszy film fabularny - "Fear and Desire" (Strach i pożądanie). Film trafił do kin studyjnych, jednak Kubrick, niezadowolony z dzieła, kazał podobno zniszczyć wszystkie kopie. Jedyna pozostaje w rękach prywatnych i nie jest przeznaczona do rozpowszechniania. Kolejnym filmem był thiller "Śmiertelny pocałunek" (Killers kiss). Czarny kryminał "Zabójstwo" (The killing) z 1956 roku był pierwszym profesjonalnym filmem Kubricka. Pierwszym sukcesem okazała się opowieść z czasów I wojny światowej "Ścieżki chwały" (Paths of Glory). Główną role w "Ścieżkach chwały" zagrał Kirk Douglas. Na planie filmu Kubrick poznał swoją żonę Christiane Harlan. Żaden z filmów nie odniósł sukcesu kasowego, jednak potwierdziły one opinię, że Kubricku to młody geniusz branży filmowej. Problemy finansowe, w których znalazł się pod koniec lat pięćdziesiątych zmusiły go do przyjęcia w 1960 roku propozycji zastąpienia innego reżysera podczas kręcenia "Spartakusa", jedynej hollywoodzkiej superprodukcji w jakiej uczestniczył. Film z Kirkiem Douglasem okazał się ogromnym sukcesem finansowym. Wraz z sukcesem przyszły sława i pieniądze. Jednak pobyt w Hollywood i panująca tam atmosfera niezbyt odpowiadały Kubrickowi. Uważał że tylko Europa zapewni mu swobodę twórczą i w 1961 roku przeniósł się do Anglii gdzie mieszkał do końca życia.

Pierwszym zrealizowanym w Europie filmem była "Lolita" na podstawie książki Nabokova (notabene Nabokov był autorem scenariusza do filmu). Zrealizowany w 1962 roku film okazał się znowu przebojem kasowym, jednak dopiero po tym filmie rozpoczął się najlepszy okres w twórczości Kubricka. W 1964 roku reżyser kręci jeden z najlepszych, a zarazem najdziwniejszych swoich filmów - katastroficzną komedię o wojnie atomowej pt."Dr Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę" film zdecydowanie zasługujący na uwagę. Wizja konfliktu atomowego kończącego się zniszczeniem ziemi opowiedziana w formie czarnej komedii robi niesamowite wrażenie i jest zapewne odpowiedzią na panujące w tym czasie zimnowojenne nastroje. Doskonała potrójna rola Petera Sellersa, satyryczne przedstawienie ludzkich postaw w sytuacji wybuchu globalnego konfliktu atomowego i niezapomniane sceny jak ta z pilotem, który siedząc okrakiem na spadającej bombie atomowej wymachuje kapeluszem i krzyczy: "Yahooo...", czynią z tego filmu pozycje obowiązkową dla każdego kinomana.

Jednak film ten to dopiero preludium. Rozpoczyna on najlepszy okres twórczości mistrza. Cztery lat później, w 1968 roku, powstaje jeden z najbardziej znanych i zdecydowanie najlepszy film Kubricka. Monumentalne dzieło o zdominowanym przez technikę świecie przyszłości - "2001: Odyseja kosmiczna". Nakręcony na podstawie opowiadania Arthura C. Clarke'a film pozostaje niedoścignionym wzorem dla kina s-f. Doskonały od strony wizualnej pokazuje możliwości techniczne kreowania światów przyszłości nie rezygnując przy tym z wartości intelektualnych i wiedzy naukowej. Film poprzedziły długie konsultacje m.in. z naukowcami NASA, zaś wplecione w fabułę wątki metafizyczne i symboliczne sprawiają, że nie zapomina się go zaraz po obejrzeniu. Film na trwałe zapisał się w historii kina. Sceny kości zmieniającej się w stacje kosmiczną, która z kolei obraca się majestatycznie w takt muzyki Straussa, tajemniczy monolit przewijający się w filmie czy scena kasowania pamięci HAL'a wpisały się do kanonu sztuki filmowej i odniesienia do nich znaleźć można w nieprawdopodobnej wręcz ilości późniejszych produkcji filmowych.

"Odyseja kosmiczna" miała swoją premierę w 1969 roku i mimo czterech nominacji do Oskara (w tym dla Kubricka za reżyserię) przyniosła tylko nagrodę za efekty specjalne. Opowieść ta podzieliła krytyków i zwolenników twórczości reżysera. Podział ten pogłębił kolejny film - "Mechaniczna pomarańcza". Zrealizowany w 1971 roku na podstawie kontrowersyjnej powieści Anthony Burgessa obraz wywołał niesamowity skandal. Opowiada historię brutalnego przestępcy, który w więzieniu zostaje poddany barbarzyńskim eksperymentom mającym uczynić z niego nowego człowieka, zdolnego do życia w społeczeństwie. Eksperymenty te powodują, że staje się bezbronny wobec otaczającej go brutalnej rzeczywistości. Film piętnuje również w inteligentny sposób hipokryzję społeczeństwa, w którym tylko jeden z morderców odbywa karę, podczas gdy pozostali nadal w nim funkcjonują, a nawet zostają stróżami porządku. Film rzeczywiście jest bardzo brutalny , nawet stosując dzisiejsze standardy, mimo iż powstał 31 lat temu, a problemy w nim poruszane pozostają aktualne do dzisiaj. Wywołał burzliwe dyskusje; starsi odsądzali go od czci i wiary twierdząc, że propaguje przemoc, agresję i anarchie, młodzi natomiast widzieli w nim obraz środowiska, w jakim przyszło im dorastać - z wszędobylską agresją i coraz bardziej obojętniejącym społeczeństwem. Kubrick otrzymał koleją nominację do Oskara za reżyserię, a sam film kolejne trzy.

Następny projekt reżysera stanowił odejście od fantastyki - był to dramat historyczny "Barry Lydnon" na podstawie powieści Willama Thackeraya. Nakręcony wyłącznie w naturalnych plenerach przy wykorzystaniu naturalnego oświetlenia film zachwyca nieprawdopodobnym wręcz autentyzmem i artyzmem zdjęć. Specjalnie do tego obrazu skonstruowano obiektywy umożliwiające filmowanie wnętrz oświetlanych jedynie świecami i kagankami, bez wykorzystywania dodatkowego sztucznego oświetlenia! Marisa Berenson, jedna z aktorek kreujących główne role w filmie mówiła później w jednym z wywiadów: "Zawsze musieliśmy być gotowi, ucharakteryzowani, w kompletnym kostiumie, z perfekcyjną fryzurą (...) Czasami całymi dniami siedzieliśmy w kostiumach, czekając na idealne światło (....)". Mimo otrzymanych siedmiu nominacji do Oskara (w tym 2 dla Kubricka) film nie odniósł komercyjnego sukcesu (za to z pewnością artystyczny). Po pięciu latach milczenia, w 1980 roku, Kubrick powraca z adaptacją powieści Stephena Kinga "Lśnienie". Horror nietypowy, z doskonałą, a są tacy, którzy twierdzą, że z najlepszą w karierze, rolą Jacka Nicholsona. Horror, w którym Kubrick za pomocą wspaniałych zdjęć pokazał przemiany psychiczne bohaterów, a nie (jak to w innych filmach z tego gatunku) kawałkowanie ich ciał. Jako ciekawostkę można podać fakt, że Kubrickowa wersja "Lśnienia" nigdy nie spodobała się Stephenowi Kingowi.

"Full Metal Jacket "- wojenny film nakręcony w 1985 roku, wpisał się w serie filmów opowiadających historie wojny wietnamskiej. Film nie był największym osiągnięciem Kubricka, jednak jego specyficzna, inna niż w pozostałych obrazach o Wietnamie atmosfera sprawia, że oglądając go bez trudu rozpoznaje się styl reżysera. Ostatni film Kubricka "Eyes Wide Shut" ("Oczy szeroko zamknięte") nie miał od początku dobrej prasy. Film wszedł na ekrany kin 16 lipca 1999, cztery miesiące po śmierci reżysera.

Pojawiły się lekceważące opinie, że dzieło okazało się "fantazjowaniem starszego pana". A jeden z producentów Warnera skwitował fakt, że film po dwóch tygodniach wyświetlania przyniósł zerowy dochód stwierdzeniem, że oto film Kubricka osiągnął poziom Toma Cruisa. Skąd wzięły się takie wyroki? Film będący thrillerem erotycznym jest faktycznie nieco przydługawy, 159 minut to trochę za długo. Fabuła w żadnym razie tego nie usprawiedliwia. Rozbudzone przed premiera oczekiwanie w stosunku do filmu były ogromne, a po premierze (w niektórych krajach ocenzurowanej wersji) na pierwszy rzut oka zdawać się mogło, że film nie sprostał oczekiwaniem. Jednak z Kubrickiem nie ma lekko. "Oczy szeroko zamknięte " są zbyt przytłaczającym thrillerem, by dopuszczał tak proste rozwiązania jak "starcze fantazje". Moim zdaniem doskonałe zdjęcia, muzyka, atmosfera lęku i niepewności, która w filmie dominuje (szczególnie w drugiej jego części), rekompensują z nawiązką lekką rozwlekłość dzieła. Dodatkowo galeria charakterystycznych i niejednoznacznych postaci cierpiących z nadmiaru namiętności oraz przytłaczający obraz uwolnionego seksu czynią z tego obrazu coś więcej, niż wydawałoby się na pierwszy rzut oka. Film zdaje się stwierdzać, że pozory mogą mylić i nawet w absolutnym pięknie drzemie śmierć.

Wbrew temu, co mówią niektórzy, Kubrick nie da o sobie tak łatwo zapomnieć.

Bibliografia:
Cinema Nr 11(51) 1999,
Puls Studenta nr. 12 ,
oraz różne porozrzucane po świecie strony www.





Marcin Jakubowski

Pokaz wszystkie teksty tego autora



Skomentuj tekst

Ilość komentarzy: 2


[ wstecz ]
.strona główna. .redakcja. .księga gości. .linkownia.
Katatonia - Night Is The New Day
Koncert dla Jasia (Kopanica, Klub Genewa, 16 listopada)
Gorgisheli "Amore"
Hedningarna "Kaksi"
Riverside (Wrocław, Od Zmierzchu do Świtu, 1 października 2007)
Riverside "02 Panic Room" (singel)
Wściekłe psy
Animations "Animations"
CETI "(…) perfecto mundo (…)"
Grzegorz Kupczyk (CETI) - wywiad
Machine Head "The Blackening"
Van Der Graaf Generator, Bydgoszcz, Filharmonia Pomorska, 21 kwiecień 2007
Division by Zero "Tyranny of Therapy"
Da Capo Players "The String Quartet Tribute to Dream Theater"
Espido Freire "Zmrożone brzoskwinie"
Metal Marathon 3: Turbo, Chainsaw, Merry Pop Ins (Poznań, Zeppelin Hall, 5 kwietnia 2007)
Jesus Christ Superstar (Aula Zespołu Szkół Muzycznych, Poznań, 12 kwietnia 2007)
Luminous Flesh Giants "Duma i Upadek"
Muzyczne podsumowanie 2006 roku
Pain Of Salvation (Warszawa, Progresja, 20 lutego 2007)
Starsailor 'Love Is Here'
  Starsailor 'Love Is Here'

"...Muszę przyznać, że dawno już nie słyszałem tak dopracowanej płyty debiutantów - tak dojrzałej, ale jednocześnie pełnej naprawdę szczerego grania i zawartych na płycie emocji...."
Czytaj więcej

  Katatonia - Night Is Th...
  Katatonia - Night Is Th...
  Katatonia - Night Is Th...
  Katatonia - Night Is Th...
  Katatonia - Night Is Th...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Katatonia - Night Is Th...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
Wolsztyńska TopLista najlepszych stron www
Rockowa Top Lista
Admin


Wykorzystywanie materiałów zawartych w Taboo bez zgody autorów jest Z A B R O N I O N E
Webmaster: www.TomaszPacyna.net
(c) 1998-2008 Taboo Staff